Valgfag

Tre dager i uka får du utfolde deg i de valgfagene du selv foretrekker. Midt i skoleåret kan du bytte til andre valgfag. Menyen er rik og variert, med alt fra hundekjøring, klatring, til musikk. Alle valgfag inngår i skolepengene, men noen har material- og eksamensavgift.

Hundekjøring

Her lærer du grunnleggende stell og bruk av polarhunder. En lettversjon av linjefaget Hundekjøring og Villmarksliv.

de7410280f6c9adb474940d2374b4c74.jpg

Arktisk kjøkken

Matlaging basert på kortreist mat og råstoff fra naturen i Finnmark. Du lærer å lage lekre retter med fisk og vilt. Maten tilberedes både på skolekjøkkenet eller over bålet i storlavvoen.

Pris: 400,-

DIY

I valgfaget Do It Yourself (DIY) bygger, modifiserer og reparerer vi. Et praktisk og morsomt fag for dem som liker å gjøre ting selv.

P1192017.jpg

Luhkka

Her lærer du om samisk håndarbeid. Du får hjelp til å sy din egen Luhkka, en samisk kappe du både kan bruke ute på tur og til å pynte deg med.

Pris: Opp til 1000,-

basseng.jpg

Basseng/Svømming

I skolens basseng får du instruksjon i de vanligste svømmeteknikker hvis du ønsker det, og det blir mye lek. Svømmebassenget er også tilgjengelig på fritida året rundt.

Musikk

For deg har lyst til å spille sammen med andre, enten du allerede spiller et instrument eller du har lyst til å lære det. Vi bruker skolens musikkrom, hvor vår egen musikkpedagog leder timene.

Instagram_jonas.friluftsliv_46911424_205090297082157_1662327408365255323_n.jpg

Fluebinding

Bind egne fluer både for laksefiske og for jakten på storørreten.

Pris: 200,-

P1013928-Edit.jpg

Klatring

Lær sportsklatring og å kunne klare deg på egenhånd. Du får ta Brattkort (frivillig; kr. 200,- avgift), som gir deg adgang til å bruke innendørs klatrevegger i Norge.

Life_Lindy_Hop,_Willa_Mae_Ricker_and_Leon_James_1943.jpg

Lindy hop

Liker du å danse eller har lyst til å lære det? Lindy hop er den originale swingdansen fra 1930-40 i Harlem, og er morsomt og lett å lære.

Teatersport

Valgfaget for deg som vil utfordre deg selv gjennom improvisasjon og kreativitet. Det blir enkle dramaøvelser, mye lek og latter. Gjennom teatersport får du sjansen til å utfolde deg og kanskje oppdager du nye sider ved deg selv?

P1027121.jpg

Knivlaging

Lag din egen brukskniv. Vi lager kniven nesten fra grunnen av. Bladet kjøper vi, mens du selv lager skaft og syr slire.

Pris: fra 400,-

Vaktmestring Valfag

Vaktmestring

Her har du valgfaget hvis du ønsker å bli litt mer «handy» og kanskje er litt nysgjerrig på yrket som håndverker og vaktmester. Du får være med på alt det vaktmesteren gjør i løpet av en formiddag, so

Sy, strikk og skap

Liker du å uttrykke deg visuelt og kreativt, eller bare vil holde på med noe praktisk, miljøvennlig og interessant? Da kan Sy, strikk og skap være noe for deg.

40833764_2325302124176571_4051455883111038976_o.jpg

Sporty

Vi tar i bruk både ute- og inneområdet på skolen og trener sammen! Det kan være alt fra rugby ute på myra, orientering, joggeturer langs vei, gåturer med puls eller felles trening på styrkerommet. Dette er valgfaget for alle som vil komme i bedre form, uansett utgangspunkt!

P1027445.jpg

Jegerprøven

Ta jegerprøven tidlig i skoleåret. Dette gir deg lov å jakte på egenhånd. Kurset omfatter praktisk skyting, våpenbehandling, viltkunnskap, lover og regler og viltforvaltning.

Pris: 500,-

Kite, kajakk og utetrening

Dette er valgfaget for deg som ønsker variert fysisk aktivitet og som ikke er redd for å få litt puls. Det blir mye aktivitet ute med for eksempel orientering, kite, padling med kano og kajakk, løpeturer i skogen og en del generelt friluftsliv.

Foto & Film

Her får du utfolde deg sammen med andre innen fotografering og videoproduksjon. Skolen har flere iMac og redigeringsprogram du kan bruke.

Ballspill

I skolens gymsal får du utfolde deg med volleyball, fotball, innebandy, basket, bordtennis og alt annet du måtte ønske.

IM000563.jpg

Russisk for nybegynnere

Her lærer du lære grunnleggende russisk. Dette gjør deg istand til å kommunisere på russisk. Skolen har flere reiser til Russland i løpet av skoleåret.

Finsk for nybegynnere

Ønsker du å lære enkel finsk dagligtale og få kjennskap til finsk historie og kultur? Da er dette valgfaget for deg.

Saving jar - house fund

Luksusfella

Ved å ta gode valg med din private økonomi kan du lettere oppnå dine økonomiske mål – eksempelvis egen leilighet. Her får du en enkel innføring i budsjett og hverdagsøkonomi. Hvordan unngå den frykted