Sett av en høst av livet ditt bare til jakt. Her blir du en god jeger i et av landets beste jaktområder.

100% Jakt / Høst

Vil du å bo midt i et av landets beste jaktterreng? På Pasvik Folkehøgskole feller elevene hvert år skogsfugl, ryper, rev, ender og bisam i to kilometers omkrets rundt skolen.  Ønsker du å oppleve det beste av skandinavisk jakt, enten drømmen er den store elgoksen eller småviltjakt på rype og storfugl? Jegerprøven får du ta ved oppstart, om du ikke har den fra før. Du blir en kompetent jeger.

Dette får du være med på:

• Elgjakt i Tana

• Storfugljakt i Pasvik

• Rypejakt i skog, vidde og fjell

• Jakt på bisam og ender

• Revejakt på åte og lokk

• Felle- og snarefangst

• Mye skyting med instruktør, både i simulator og på skytebanen

Læreren din er en erfaren konkurranseskytter og skyteinstruktør. Erfaring og lærdom her får du nytte og glede av i hele ditt jegerliv. Høsten på 100%JAKT gir deg kunnskap, erfaring og ferdigheter når det gjelder jaktskyting, viltkjennskap, hjemmelading og mye annet.

Vi legger stor vekt på å lære om viltet helt fra fjell og skog og fram til nydelige matretter. Å ta vare på viltet betyr også å bli bedre kjent med ulike mattradisjoner, som speking, røking og tørking av kjøtt, og også preparering av skinn og pels.

På 100%JAKT får du jakte så mye du orker. Rett fra skoletrappa, med jakttid åtte av ni måneder av skoleåret. Naturen blir klasserommet ditt. Du trenger ingen forkunnskaper, bare interessen er der.

Linjeturer

Elgjakt i Tana

I starten av elgjakten drar vi til Tana. Her jakter vi i et terreng hvor det er tett mellom elgene. Ett år fikk vi se 19 elg på en dag. Kvota ble skutt i løpet av tre dager. Vi er normalt i kontakt med mye elg, og det er gode sjanser for felling.

Storfugljakt i Pasvik

Øvre Pasvik byr på eventyrlig småviltjakt i urskogen. Storfugl, lirype og hare lever om hverandre i denne utposten av den russiske taigaen.

Andejakt langs Pasvikelva

I Pasviks artsrike våtmarker posterer vi med lokkender og på kveldstrekket. Smygjakt langs elvebredden med kano og til fots. Her får du se mye fugl og lærer artskunnskap, skyte- og jaktteknikker i praksis.

Fjellrypejakt

Seint på høsten tar vi oss tid til en kort ukestur i kystlandskapet helt øst i Finnmark, nær grensa til Russland og Kolahalvøya. Her vaker storørreten, havet tilbyr et eventyrlig fiske etter torsk, sei og hyse og allerede i strandkanten sitter rypekullene og venter på deg.

Jens Kristian Baustad

Lærer Jakt og fiske

Jens Kristian føler seg hjemme i skog og mark… og på skytebanen. I tillegg til å være over normalt opptatt av jakt og fiske er Jens Kristian en habil konkurranseskytter og en glitrende instruktør. Jens Kristian mener alle har et sterkt behov for bekreftelse og få lære og utvikle seg ut fra egne forutsetninger. På jaktturene får du rom til å være deg selv.

Det finnes mange videor fra skolen på youtube bare sjekk vår youtubekanal. Her er rypejakt langs Finnmarkskysten

Jeg har stortrivdes fra første dag jeg kom til pasvik, jakt og friluft er min hobby og det er veldig fint å lære mer om dette fra jaktkulturen her i nord. Naturen og landskapet gir meg mange flotte opplevelser jeg har med meg for resten av livet.

— Mads Lillehol, elev 2021-22

FAQs

• Nei, du må ikke, men du vil få mer ut av skoleåret med eget våpen. Skolen har tre utlånshagler til småviltjakt, og en finkalibret rifle til småvilt- og revejakt. Disse våpnene lånes kun ut i undervisningssammenheng, altså når vi er på skolen. Om du har lyst til å jakte i fritida, som det er svært gode muligheter for, må du ha eget våpen. MERK: Hvis du vil jakte elg med eget våpen, må du ha med egen rifle i godkjent elgkaliber.

• Nei, det må du ikke. Du kan ta denne etter skolestart, men vi kan ikke garantere at du får tatt eksamen før elgjakta i slutten av september.

• Jeg anbefaler egentlig to soveposer, en 3-sesongs til bruk i hytter og telt på høsten, samt en god vintersovepose med komforttemp på ca -20 grader. Men om du skal kun ha en, velg den siste. Dun er lett, men dyrt og krever gode rutiner på tur. Syntetfiber er rimelig og tilgir mer «uvørent» bruk, men veier mer og tar mye plass. MERK: Like viktig er liggeunderlaget. Kjøp tykt nok liggeunderlag, evt to eller flere. Det er mulighet for å kjøpe reinskinn etter skolestart (ca 500 kr) som fungerer veldig bra som liggeunderlag.

• På en god del av turene berges du med truger, men du må nok beregne å gå en del på ski i løpet av skoleåret.