Skolen og internat

Skolen

Skolen har eget svømmebasseng, gymsal med klatrevegg, stort, nytt og velutstyrt treningsrom, badstue inne på skolen og en utebadstue nede ved Pasvikelva. Skolens anlegg består også av utendørs fotballbane, storlavvu med bålplass, egen bålplass litt inn i skogen nære skolen og et båthus ved Pasvikelva med kanoer og kajakker.

Internat

Fem av de seks internatene våre ble totalrehabilitert i 2012 og har en moderne standard. Hvert internat har tolv senger fordelt på fire dobbeltrom og fire enkeltrom. Alle rommene har vaskeservant med baderomsskap, garderobeskap, rammemadrasser, bord og stoler. På hvert internat er det tre dusjer, to toaletter, vaskerom med vaskemaskin og eget koffert/bagasjerom. Du velger selv om du vil ha dobbelt- eller enkeltrom. Å dele rom med en annen ungdom er en viktig del av det å gå på folkehøgskole. De fleste ønsker dobbeltrom og trives godt med det. Det er Wifi på alle internat.

Dobbeltrom

Stue

Gang og koffert/bagasjerom

Dusjer, toaletter og vaskerom

Dette står vi for

Pasvik folkehøgskole er Finnmarks eneste frilynte folkehøyskole. At en folkehøgskole er «frilynt» betyr at den ikke bekjenner seg til en religiøs oppfatning. Vi legger vekt på toleranse, menneskeverd og likeverd. Vi liker at folk er forskjellige! Vi er opptatt av respekt for ulik livspraktisering, seksuell legning, identitet, politisk oppfatning, livssyn eller kulturbakgrunn. Vi er stolte over at elevene våre engasjerer seg i alt fra PRIDE-parade til solidaritetsarbeid. Kjerneverdiene våre er mangfold, menneskelig utvikling, fellesskap og naturglede. Hos oss får du være akkurat den du er.

Historien om skolen i villmarka

I grenselandet mellom Russland og Finland finner du Pasvik folkehøgskole. Skolen er kjent for sin unike og svært dramatisk historie. Den er også kjent for sitt grensekryssende arbeid og for å ha et nettverk av samarbeidspartnere i Russland. Som elev på skolen får du selv oppleve spennende reiser til Russland og du forstår hvordan det er å leve i et grenseområde.

Norske myndigheter bygde Pasvik folkehøgskole i mellomkrigstiden som en norsk kulturfestning i grenselandet i nord. Under Vinterkrigen mellom Sovjetunionen og Finland tok skolen imot finske flyktninger, og under andre verdenskrig overtok tyske okkupanter skolen og gjorde den om til feltsykehus for skadde soldater fra Litzafronten. Høsten 1944 brente tyskerne ned hele skolen, som del av okkupantens brente jords taktikk. Da flyttet skolen i en periode til Troms og Vest-Finnmark. Først i 1974 sto dagens skolebygg ferdig slik at skolen flyttet tilbake til Svanvik. Det er derfor ingen overdrivelse å si at skolen vår har dramatisk historie påvirket av geopolitiske hendelser og evakuering fra krig.

Fra oppstarten på Svanvik i 1974 har Pasvik folkehøgskole markert seg som en kulturinstitusjon i grenselandet mellom Russland i øst og Finland i vest, i dette vi i dag kaller Barentsregionen. Med elever både fra hele Norge og verden for øvrig, er vi kjent for vår internasjonale orientering og for å være en kulturell smeltedigel. De siste tretti årene har norskopplæring bidratt til at vi hvert år får elever fra alle verdenshjørner.

Pasvik folkehøgskole befinner seg i et samisk kjerneområde. Den samiske kulturarven er viktig for oss. Elevene våre lærer om og tar del i den rike samiske kulturen.

I forhold til folkelig samarbeid mellom Norge og Russland, har Pasvik folkehøgskole vært en pioner. Helt siden 1965 har vi hvert år reist på studieturer til Russland, og vi har i dag mange partnere i Nordvest-Russland som jevnlig besøker skolen. Dette er et arbeid vi er veldig stolte av, som vi også har mottatt priser for.

Pasvik folkehøgskole har siden oppstarten hatt mange ulike fagtilbud, etter hva ungdom har vært opptatt av. Alt fra kunst og håndverk til mediefag med drift av nærradio, og fra internasjonal linje til rene idrettsfag. Med en unik plassering midt i villmarka har vi i dag en tydelig friluftsprofil, noe som vises godt i linjetilbudet. Vi har som mål å fremme naturglede, samtidig som vi også ønsker å formidle hvor sårbar naturen er i møte med mennesket. Et solid og meningsfullt fagtilbud er viktig for oss, selv om det viktigste er å skape et godt fellesskap hvor alle opplever trivsel, glede og livsmestring. Dette har vært og vil alltid være, grunnmuren til Pasvik folkehøgskole.